Jan-en-Henk.reismee.nl

Via de Betuweroute naar Zaragoza

Vanmorgen vertrokken vanuit een bergdorpje van 100 inwoners die een eigen waterput beheren met grijs water en waar het gemeentehuis ook het plaatselijk café was. Een voordeel, een wijntje of biertje, kost een derde van de prijs in Nederland . Bij vertrek uit het dorp meteen een klim van 300 meter maar zo stijl dat wij boven meteen voor apegapen lagen. Na anderhalf uur in de berm gelegen te hebben weer aangefietst, wind zoals thuis maar verder goed fietsweer. Al gauw waanden we ons in de Betuwe zoveel fruit als we kijken konden. Gedaald van 1100 meter naar 250 meter hoogte. Aangekomen in Alagan na 108 km een pension gevonden lekker gedoucht gegeten en nu zitten we in de herberg de boekhouding bij te werken onder het genot van een kopje thee. Morgen richting Zaragoza , wat zijn wij toch geluksvogels dat wij dit nog kunnen op onze leeftijd.

De geluksvogels

Verder denk ik dat die mevrouw van de Hulterman ( eerste afslag ) vaak genoeg heeft gezien hoe mooi blond mijn haren zijn.

De wind van voren.

84 km, zon, we zijn in Aranda de Moncayo.

Gistetenavond geproefd van de rode Ribero de Duero, goedgekeurd en lekker geslapen. Vanochtend fris, nevel maar droog. Jan, hoofd inkoop, heeft bij de Dia flink ingeslagen, want de route gaat door een nagenoeg onbewoond gebied. We zijn niet uitgehongerd aangekomen en geen uitgemergelde fietsers langs de weg zien liggen. Het was ook lastig om een overnachting te vinden in het verlaten land. Toch iets besproken met zelfs meerdere sterren. Omdat we steeds dichter bij de besneeuwde bergen kwamen gingen we ons afvragen of we niet in een meersterren iglo terecht zouden komen en ontvangen zouden worden door twee opdringerige ijskoninginnen. Gelukkig nam onze route op het einde nog een wending en kwamen we uit bij een mooi casa rural in een (middeleeuws) dorp waar de kerkklok een halve dag achterloopt, maar de eigenaresse van de casa voorop loopt naar onze habitation. Die zullem we eens gaan volgen ......

De volgers!

Op naar de Duero

Vanmorgen vertrokken met goed fietsweer, en begeleid door de koekoek en bekeken door 3 herten, fietsend op een hoogte van ongeveer 1100 meter, 66 km over de spaanse hoogvlakte. Het was nog behoorlijk fris en de wind speelde met mijn blonde haren, klimmen en dalen tot aan de Duero die we vorig jaar stroomafwaarts volgden van Salamanca tot aan Porto . Nu van Berlanga 30 km stroomopwaarts tot in Almazan waar we een hotel hebbenn geboekt. Op de spaanse hoogvlakte de hele morgen maar een paar auto's gezien en nog minder mensen, tijd genoeg om je zonden te overdenken , de dorpen uitgestorven en 30% van de huizen zijn bouwvallig en staan leeg. Waarschijnlijk geen mogelijkheden voor de jeugd zodat die naar de stad trekken. Morgen verder richting Zaragoza

De hoogvliegers

Op zoek naar Don Quchot.

Hiendleaencina, de gehele dag bergop en af, nu zitten we op 1100 m1, 90 km gefietst, de gehele dag regen.

We zijn in het land van Don Quchot , rode grond, prachtige bergen, stuwmeren, overdekte irrigatiekanalen omdat anders in de zomer het water verdampt is voordat het in Madrid is en vooral heel veel ruimte en weinig bewoning. Een enkele roofvogel waagt zich van de honger in de lucht. Wat zullen de gieren morgen honger hebben, dat wordt oppassen voor ons, nog twee malse 65 plussers!! We zullen het morgen ervaren en ons verdedigen tot het laatste toe als dat nodig is, we pakken de gier en hebben er zelfs al een bestemming voor. Bel Albert Loomans maar vast. We zijn in een prachtig casa rural aangekomen, stijlvol verbouwd en de open haard brand lekker. De wijn staat op tafel, de olijven liggen op ons te wachten, salute!!

De waterfietsers.

Van Madrid naar het lege land

Vanmorgen vertrokken vanuit de schilderswijk in Madrid waar wij verbleven in een hostal van zwarte Riek een vrouw ongeveer net zo zwaar als Cila, Berdie en mijn aanhanger samen . Daar aangekomen , behoorlijk laat kregen wij het bericht dat de fietsen op het trottoir dienden te verblijven zelfs Henk kreeg haar niet op andere gedachten. Al met al goed verlopen al had ze de huur twee keer geïncasseerd, maar die vlieger ging niet op schilder wijk of niet storneren of wij gaan verbouwen. Vanmorgen vertrokken met goed fietsweer s'middags zelfs 20 graden, eenmaal buiten de stad geraakten wij al gauw in gevecht met de elementen kiezelwegen die als de bulten van de giraf steeds achter elkaar kwamen dat was behoorlijk afzien. Wat een leeg gebied een enkele boerderij met voornamelijk vee en verder niemand te bekennen. Nog eens geen sk'on boerendochter met een hondje. Aangekomen bij ons hostal wat er prachtig uitziet hadden wij ruim de tijd voor het huishouden omdat wij vroeg aankwamen na 67 km. Morgen goed opletten in verband met weinig eet en slaapmogelijkheden.

Groetjes de Remi 's in het weidse land.

Zijn wij stadsmensen, wat denken jullie daarvan.

85 km, vm bewolkt, nm met zon, 13 graden.

Gisteren avond een spaanse politieman gesproken die op de koninklijke familie moet passen. Groot fan van Atletico, samen naar zijnstamkroeg, dat is feest, zeker als er ook nog gewonnen wordt van Barca. Volgens Jan hebben ze de overwinning te danken aan PSV, genoeg hilariteit. In ons hotel zaten ook een grote groep pensionados uit Barcelona, toen de wedstrijd was afgelopen gingen meteen naar bed. We fietsen door een mooie streek en daar werd ook veel gewandeld, ploseling hoorde ik achter me een klap. Jan verloos zijnevenwicht en schamte een boom. De schade aan boom en Jan vielen reuze mee, misschien was zijn aandacht te veel gericht op twwe tegemoet komende vrouwen met een heel mooi huundje.je ziet wel God straft direct. We vertrokken op ongeveer 1100 m hoogte en de verwachting was dat we wel even naar Madrid zouden zoeven, maar mooi niet. We kwamen ook nog door met wachten beveiligde urbanisaties, Mollywood.. Hier op tv zie je dagelijks mensen die vanwege fraude aangehouden zijn,. Er zullendan ook nog wel wat villaatjes te koop komen voor de liefhebbers. We waren vrijdicht bij het centrum van Madrid, maar omdat we er onlangs nog geweest zijn, gas erop en de route volgen.

Vanavond tot laat nog moeten zoeken naar een overnachting, maar het is weer gelukt.

Berg etappe

Vanmorgen begonnen met bewolkt weer, maar hoe later hoe beter het weer is geworden. Gefietst van Cadalso de los Vidrio's naar San lorenzo de el escorial 68 km . Zonder warm te fietsen een klim van 8% op een natte zandweg hartslag over de 200 de erfgenamen denken al aan de erfenis, ( mooi niet ). Daarna diverse klimmen waarvan het meeste goed te doen. Aangekomen in Escorial zagen wij een inmenns koninklijk paleis zoiets nog nooit gezien. Kortom een mooie dag mooie natuur begeleiding van de koekoek en hop, en goed weer. Nu moet ik ophouden want de tweede helft van Atlético tegen Barcelona begint.

Groetjes de klimgeiten

Een snipperdag genomen.

Di 12 graden veel regen, ongeveer 140 km afgelegd met bus, metro. We zijn in Cadalso de los Vidros.

Toen we gisterenavond ontdooid waren en weer een beetje begonnen te leven hebben we de weersvooruitzichten bekeken en die waren naadje pet voor vandaag. We hebben gezocht naar een andere dagbesteding en dat heeft goed uitgepakt. Vanochtend met de bus en metro naar centrum van Madrid. Een mooie trip en Jan heeft de stad zorgvuldig vasrgelegd op zijn fototoestel. Ook op plaza mayor hebben wij ons keurig gedragen, hopelijk is men vergeten wat er onlangs gebeurt is, toen er wat hollandse jongens waren en grapjes maakten die wat anders uitvielen, helaas. Morgen willen we weer op de pedalen, via Escorial richting Madrid. Misschien is de Koning thuis en gaan we even goededag zeggen, het kan ook zijndat hij " op de olifanten is in Afrika" . in zijn eigen jachtgebied zitten inmiddels zoveel herten dat wij er gisterennog flink voor op de rem moesten. We gaan de geplande route anpassen, te veel regen en sneeuw ten noorden van Madrid, we hebben geen winterbanden op onze bikes, anders hadden we gewoon doorgefietst!!!